Vår nya älskling har kommit :)

I tisdags den 17/5 kl 22.00 föddes vårt lilla nytillskott!
Allt gick så ruskigt fort.. jag hade varit hos mormor, morfar och Mia i Mölle och sedan åkte jag till Tanja en stund. Var hemma vid 20.30 ungefär och jag gick in och bytade om och sedan gick jag ut i stallet då Ulrika, vår granne var och hälsade på och sa att hon gärna ville vara med under förlossningen men hon åkte hem strax därefter och vi (familjen) gick in igen och åt lite mat och efter maten kom Jannike och hälsade på. Klockan var väl strax efter 21 då och vi började märka att frühlis hade lite värkar men att allt var lungt då hon stod och åt sitt hö. Det ska tilläggas att frühlis hade droppat mjölk hela dagen och på kvällen hade det till och med börjat rinna mjölk från juverna och det är ett säkert tecken på att fölningen är nära. När Jannike kom gick vi ut i stallet igen och stod och pratade, mamma tvättade juverna så de skulle vara rena tills fölis kom och allt efter tiden gick fick frühlis allt tätare värkar, ca 30 sek mellan men åt fortfarande lungt sitt hö. Klockan närmade sig 22 och Jannike började prata om att åka hem igen men kunde inte slita sig då det märktes att det var något på G och allt eftersom värkarna blev tätare, ca 10 sek mellan blev hon lite "svettig", eller rättare sagt man började se hennes blodkärl på kroppen lite tydligare, hon blev aldrig svettig, konstigt nog. Det har hon blivit de andra åren. Nu visste vi att det var riktigt nära och vi såg hur det rörde sig i magen på henne.. Jag sprang in i huset i full fart för att hämta kameran, vilket tar ca 30 sek. På de sekundrarna hade frühlis lagt sig ner ocre delen av fötterna stack ut. Mamma hade strax innan ringt till Ulrika och sagt att det var dags.. hon var hos oss inom 10 min och då var fölet redan ute. Det hela gick hiskeligt fort och jag fattar knappt att det hände, men ut kom hon, vår lilla prinsessa! :) Lägger upp en film på förlossningen inom kort!






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0