Trycket på SöS

Det har varit mycket snack om hur högt trycket är på Sthlms sjukhus de senaste veckorna. DN har publicerat en artikel om hur personalen bland annat tvingas lägga patienterna på golvet för att ta EKG när inte britsar/sängar är lediga. Läs artikeln Här!  En förklaring till det höga trycket som vi har fått förklarat för oss är vädret. Att många kommer in med brutna ben tex..och då måste man ju åka till akuten, finns inget annat alternativ. Ett budskap som är viktigt att det kommer ut till alla akuten-besökare är att; kan man vänta med sina problem och ta det med sin vårdcentral eller närakut istället så ska man absolut göra det för allas skull.  Om det nu är så som det står i artikeln att antalet sthlmsbor ökar ja då tycker jag att man borde öka bemanning och utrymmet på akuten för att kunna ge en patientsäker vård. På min avd har vi ständigt kontakt med akuten som verkligen ber oss att försöka öka flödet på avd och att verkligen ha effektiva planer för varje patient så att det inte blir onödiga vårddygn och på så sätt snabbare kunna få upp sjuka patienter från akuten snabare. Vi gör så gott vi kan hos oss och det gör alla andra avd på SöS också men det räcker inte alltid utan emellanåt får vi öppna en helt ny avd och vi som jobbar på alla andra avd ska hjälpas åt att bemanna denna avd om vi vill jobba extra. Ja jag undrar hur det ska bli med svensk sjukvård..men det återstår att se helt enkelt..

Förövrigt blev jag förkyld i onsdags, jobbade igår men kände att jag inte mådde så bra och när jag vaknade imorse för att åka till jobb så frös jag, mådde inte bra, hade ont i halsen och kände mig bara orkeslös så det fick bli att ringa och sjukanmäla sig vilket inte känns så jäkla roligt när man vet att det var två stycken sjuksköterskor som sjukanmälde sig igår.
Varför är jag sjuk så mycket?? Var sjuk hela Januari. Var frisk några veckor in i Februari och nu är jag dålig igen. Får se hur länge detta håller i sig. Tur är att jag är ledig nu lör-mån och hinner förhoppningsvis bli frisk tills dess och jag slipper att förlora allt för mycket pengar.

Hoppas ni får en trevlig helg iaf :)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0