Blodgas

Har idag påbörjar vägen till min delegering av att ta blodgaser. Tog mina två första blodgaser idag och det var lite nervöst, ville verkligen inte misslyckas!! Men jag lyckades och det gick gallant! Så himla roligt att kunna detta. Måste få ihop 10 stycken provtagningar innan jag börjar jobba natt i mars men det kommer nog inte bli några problem då vi har väldigt mycket blodgaser som tas. Nummer 11 ska vara när en läkare tittar på.. hum, måtte jag lyckas då. Men man lyckas ju inte alltid, även de som tar blodgaser ofta/rutinerade misslyckas.
Jag har två mål detta året på avdelningen. Nummer ett är att få blodgasdelegering och nummer två är delegering på pleurodesbehandling. Pleurodes är när man med hjälp av läkemedel "limmar" fast lungan när en patient tex har haft en pneumothorax. Jag har gjort en pleurodes och har en kvar sen kan jag ge behandlingen själv. Jag gillar verkligen mitt yrke, det finns så mycket olika saker att lära sig. Jag lär mig något nytt varje dag och det kännns verkligen tillfredsställande :)





Kommentarer
Postat av: Jolie

googlade blodgas och hittade din blogg. Håller oxå på att få deligering, fast vi har 3 godkänd här. Fast då kan man ju försökt hur många som helst.. O pleurades är ingen deligerings uppgift här..

2011-10-21 @ 18:54:26
URL: http://mammajolie.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0