Mina Ochidéer!!!

Tycker jag sköter mina orchidéer men de verkar tyna bort sakta men säkert.. bladen ser ut som en skrynklig gammal gubbe!! Har jag övervattnat dem eller har de fått för lite vatten?? De får typ ½ - 1dl  vatten var 14 dag, för mkt eller för lite? Ibland blommar de knoppar som kommer och ibland bara dör de och blir alldeles ljusbrundassiga.. Tycker inte att de står för soligt och inte för mörkt heller.. så va fasiken gör jag för fel? Vill ju gärna klara livhanken på dem, dyra rackare ju :(

Har någon tips & råd om hur man sköter en orchidé så är det mer än välkommet!

Hängiga


och skrynkliga





Kommentarer
Postat av: janet

2010-03-25 @ 17:14:08
Postat av: janet

Mina ser ut så där ibland men rätt som det är så piggna dom till och blomstra, håll ut

Kram

2010-03-25 @ 17:16:32
Postat av: Mikaela

De ser ut att ha fått för lite vatten. Ta av den från ytterkrukan och spola igenom den under vasken. Sen låter du den va tills komposten har torkat upp helt det brukar ta ca 7-10 dagar du får prova dig fram. kram

2010-03-25 @ 21:35:58
Postat av: Marie

När jag bryr m ig om mina, pillar, vattnar, vattnar inte så ser dom så döende ut...när jag är på väg och ska slänga dom i sopen (efter att ha ignorerat dom) så ser jag knoppar som kommer. Så nu mer så vattnar jag dom mycket sällan och de bli såå fina, kommer mer och mer blommor hela tiden.

Sen står dom i fönstret, mycket sol på morgonen (när det är sol) lycka till

2010-03-25 @ 22:52:59
URL: http://musmamman.blogg.se/
Postat av: Tanja

Oj oj du har varit duktig på att uppdatera bloggen! (Uppskattas) :) Ja du det där med orkideér är ganska svårt...Jag har haft en del i mina dar och jag har provat allt. Men nu känner jag ändå att jag börjar få lite kläm på det ;P Det jag gör är att ställa dem i vattenbad ca 15 min ca var 14:e dag...Då hinner de suga upp lagom mkt. Orkideér är nämligen känsliga för att stå i vatten och detta förebygger man ju genom att bada dem emellanåt (då står det ej vatten i innerkrukan efter att man vattnat dem med kanna). Och sen har jag kommit på det kluriga, att ge dem NÄRING!! Jag hade nämligen samma problem som dig, att de var skrynkliga i bladen...Och det kvittade om jag vattna mkt eller lite...Men oftast är det att de behöver näring. Så köp orkideé näring och gödsla dem så tror jag det kan bli bättre! Hoppas det ska gå bra!

Kram

2010-03-30 @ 00:59:51
URL: http://tanjaas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0